Thursday 26 April 2012

Ada apa dengan Disposable Diaper

Pengalaman saya, sewaktu mengandungkan anak pertama sehinggala kelahiran, saya tidak pernah di dedahkan atau terdedah tentang lampin moden a.k.a Cloth Diaper (CD). langsung tidak punya pengetahuan melainkan kain napkin. Tetapi ketika itu sudah tentu napkin itu tidak termasuk dalam senarai untuk di pakai pada anak, kerana apa, kurang nya pengetahuan tentang apa sebenarnya disposable diaper (DD) itu.


Tentang penggunaan DD, yang saya cuma tahu, kesan yang paling nyata ialah rashes kepada kulit bayi. begitu juga dgn anak saya. akhirnya setelah hampir 7 bulan kelahiran, kulitnya alah jua dengan DD. dan sementelah itu secara kebetulan mengetahui tentang CD melalui pembacaan. Namun, ketika itu masih ada kekangan kerana kurangnya pengetahuan tentang CD. malah, tidak jua saya ketahui ada jualan CD di outlet2 menjual barangan bayi di Kuantan. (sebenarnya banyak aje :) )


Setelah percubaan pertama dengan 10 keping CD, ternyata saya memang jatuh hati dengan CD.


Berbalik kepada tajuk post kali ini. Setelah berbulan2 menjadi pengguna CD, bukan kekurangan yg saya temui, malahan semakin banyak ilmu yang dipelajari. DAN, bila rajin membuat pembacaan samaada di internet mahu pun majalah tempatan, terlalu banyak kekurangan DD ditemui, bukan sahaja kepada kulit bayi kita, tetapi 'sumbangan' DD kepada alam sekitar. 


jadi, apa yang termampu ingin saya kongsikan dalam post kali ini.


Ada apa dengan Disposable Diaper


Picture Copyright KellyWels.com


Terlalu banyak bahan kimia yang digunakan untuk menghasilkan suatu DD. (selalunya begitula kan, barang pakai buang kan) 
kalau hendak di hurai satu persatu mungkin saya tidak mampu kerana bukan ahli kimia. tetapi dengan proses google, mungkin sedikit sebanyak boleh membantu.


Dioxin is one chemical prominently found in disposable diapers that has gotten the most negative press these days. Dioxin is a by-product of the paper bleaching process commonly used in making disposable diapers. The diapers are bleached to make them look clean and white.  Dioxin is considered by the Environmental Protection Agency as “likely human carcinogens [causing cancer] and are anticipated to increase the risk of cancer at background level exposures.”

saya kira pembaca sudah tentu boleh baca kan. apa yang memeranjatkan saya, kajian lanjut menunjukkan dioxin tu ada lah carsinogen - agen kanser, yg mungkin boleh meresap melalui kulit bayi dan juga melalui ehem2 bayi, persoalannya, mengapa kita masih lagi sanggup untuk memilih bahan kimia ini utk dipakaikan kepada anak2..?


How about sodium polyacrylate? This is that crystal-like gel that helps disposable diapers absorb massive amounts of urine—some say up to eight hundred times their weight in water.  When moistened, sodium polyacrylate turns to gel, looks like large grains of sea salt, and often is seen on your baby’s bottom between diaper changes.
he gel is flat against the baby’s skin, so it could cause irritation. The chemical is up against your baby’s skin, and it could be absorbed through the skin, much like the action of birth control patches, healing creams, and nicotine patches. Although highly unlikely, if baby somehow eats the chemical, it can cause stomach irritation as well. But it’s sure a good reason to keep soiled disposable diapers away from your dog!


ooo rupanya sodium polycrylate ini lah yang mampu menyerap air dengan efektif ye pada sesuatu DD. tapi apabila sudah menyerap air, ia akan bertukar menjadi gel yang akhhirnya boleh menyebabkan kulit bayi menjadi merah dan ruam akan mula timbul. kerana apa, kerana kulit bayi mampu menyerap bahan pada gel itu.



Another health concern related to prolonged exposure to the chemicals found in disposables is the possible links to allergies. Dyes, fragrances, plastics, toluene, xylene, ethylbenzene, dipentene, and sodium polyacrylate have all at one time been linked to allergies (and sometimes asthma).
dan juga bahan kimia lain yang turut menyumbang kepada permasalahan kulit bayi.


KLIK SINI  untuk maklumat selanjutnya.


seterunya, TBT - tributyl tin - sejenis bahan pencemrana alam yang bertoksik yang boleh menganggu sistem hormon dan imunasasi badan.


dituliskan juga dalam link yang saya berikan itu, kajian tentang penggunaan DD kepada tikus  makmal telah menyebabkan simptom seperti asma. seterusnya mungkin tidak mampu saya ulas sehingga saya sendiri yang menjadi ahli kaji kimia. hehe


antara link yang boleh menjadi bahan rujukan:
KLIK SINI
KLIK SINI
KLIK SINI

ataupun boleh saja google dan taip 'what is in a disposable diaper'..
VIDEO DD - cuba lihat video ni jgak ye kawan2..


The guide suggests that it’s very important for parents to limit their baby’s exposure to chemicals given the baby’s vulnerable and developing central nervous systems, which is less capable of eliminating toxins on its own.
sila ambil perhatian yer, apa pun pilihan kita, kena hadkan pendedahan bayi kepada bahan kimia, yang boleh menggangu tumbesaran mereka.


pilihan ada di tangan kita, samaada mahu memilih yang terang lagi bersuluh mempunyai keburukan tersendiri, atau memilih sesuatu yang insyaAllah baik untuk kulit anak kita.


di harap penulisan yang tidak seberapa ini boleh membantu membuka minda pembaca. sungguh, sebelum ini saya sendiri tidak mengetahu tentang semua ini. tetapi alhamdulillah, belum terlewat untuk bertukar kepada sesuatu yang lebih baik. InsyaAllah akan datang jika mampu akan dikongsikan perkara lain lagi.


terima kasih kerana sudi membaca.
jangan segan2 tinggalkan komen ada.


assalamualaikum.



No comments:

Post a Comment